Uwaga! Niniejsza strona wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Informacje zapisane za pomocą cookies i podobnych technologii wykorzystywane są m.in. w celach statystycznych oraz w celu dostosowania naszej strony do indywidualnych potrzeb użytkowników. W programie służącym do przeglądania stron internetowych można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z niniejszej strony internetowej bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Czytaj więcej na temat plików cookies | Akceptuję, zamknij
:: Strona główna > O Klubie > Cele Klubu

Cele główne programu WUKS

CELE GŁÓWNE PROGRAMU WODNIACKIEGO UCZNIOWSKIEGO KLUBU SPORTOWEGO SP 30 W LUBLINIE

  1. Upowszechnianie wśród dzieci i ich rodziców wielorakich form rekreacji i turystyki wodnej oraz nauka bezpiecznego zachowania się na wodach otwartych.
  2. Wyposażenie uczniów w niezbędne umiejętności pozwalające na bezpieczne korzystanie ze sprzętu wodnego.
  3. Umożliwienie uczniom nabycie i doskonalenie umiejętności pływackich oraz rozwijanie zainteresowań dyscyplinami wodnymi poprzez szkolenie ukierunkowane na:
    • ratownictwo wodne,
    • turystykę kajakową,
    • żeglarstwo deskowe.
  4. Uwrażliwianie na piękno przyrody ojczystej oraz poznawanie ciekawych miejsc i regionów naszego kraju.
Cele szczegółowe Treści Formy realizacji Przewidywane osiągnięcia
I. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych.
  1. Zasady zachowania w działaniu zarówno indywidualnym jak i zespołowym podczas treningów, spływów, zabaw na lądzie i wodzie.
  2. Elementarne wiadomości i umiejętności z zakresu ratownictwa wodnego i udzielania pierwszej pomocy.
  1. Zapoznanie z regulaminami pływalni, zajęć na wodzie, spływów.
  2. Prowadzenie zajęć z zakresu ratownictwa wodnego.
  3. Udział w imprezach sportowych, spływach kajakowych, obozach letnich.
  1. Znajomość regulaminów i umiejętność zachowania się na pływalni i podczas spływu.
  2. Umiejętność właściwego zachowanie się po wywrotce na kajaku.
  3. Umiejętność udzielenia pomocy osobie za burtą oraz holowania zmęczonego pływaka.
II. Kształtowanie postaw społecznych.
  1. Wrażliwość na potrzeby innych.
  2. Poszanowanie i dbałość o sprzęt.
  1. Współudział w akcjach Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.
  2. Organizacja zawodów pływackich "Dzieci Dzieciom".
  3. Instruktaż i udział prostych pracach remontowo - szkutniczych.
  1. Zebranie środków finansowych i przekazanie na konto Orkiestry.
  2. Wrażliwość na potrzeby innych
III.Harmonijny rozwój fizyczny.
  1. Nawyk systematycznego uprawiania ćwiczeń ruchowych na sali, pływalni i lądzie.
  2. Rozwijanie pożądanych cech motorycznych i psychicznych ze szczególnym uwzględnieniem pływania i kajakarstwa.
  3. Specyficzne ćwiczenia ruchowe niezbędne w pływaniu i kajakowaniu.
  1. Systematyczne treningi pływackie.
  2. Organizowanie zajęć z zakresu kajakarstwa na Bystrzycy i zalewie.
  1. Zdobycie karty pływackiej, a dla zaawansowanych żółtego czepka.
  2. Umiejętność wiosłowania i współpracy w kajaku dwuosobowym.
  3. Wzmocnienie zdrowia i siły fizycznej.
IV. Rozwijanie krajoznawstwa i turystyki.
  1. Uczenie i doskonalenie umiejętności posługiwania się sprzętem turystycznym wodnym.
  2. Zasady uprawiania sportów wodnych ze szczególnym uwzględnieniem pływania, turystyki kajakowej i żeglarstwa deskowego.
  3. Potrzeba ochrony naturalnego środowiska człowieka.
  1. Ćwiczenia sterowania kajakiem różnymi sposobami.
  2. Organizacja spływów.
  3. Organizacja obozu letniego.
  4. Włączenie się do akcji sprzątania Świata.
  1. Wiosłowanie na kajaku jednoosobowym i dwuosobowym bez urządzeń sterowych.
  2. Umiejętność pływania przodem, tyłem, omijania przeszkód, pokonywania zakrętów i odcinków z szybkim nurtem.
V. Profilaktyka uzależnień od środków psychotropowych.
  1. Negatywne skutki zażywania narkotyków.
  2. Postępowanie w sytuacjach przymuszania do zażywania narkotyków.
  3. Pozytywne wzorce osobowe.
  4. Zachowanie się w sytuacjach trudnych.
  1. Realizacja programu profilaktycznego
  2. Konkursy wiedzy.
  3. Imprezy integracyjne i podsumowujące.
  1. Uczeń zna zagrożenia płynące z zażywania środków odurzających.
  2. Uczeń potrafi odmówić w sytuacjach tego wymagających.
  3. Organizuje swój czas zgodnie z zasadami zdrowego trybu życia.
VI. Przeciwdziałania alkoholizmowi
  1. Realizacja programu A. Kołodziejczyka "Spójrz inaczej".
  1. Zajęcia prowadzone przez osoby z uprawnieniami.
  1. Opóźnianie okresu inicjacji i sięgania po alkohol.
  2. Uczeń potrafi odmówić w sytuacjach tego wymagających.
  3. Uczeń zna skutki picia alkoholu.

Metody i formy pracy:

  1. Wykłady i pogadanki na temat budowy kajaka, deski windsurfingowej i teorii żeglarstwa.
  2. Treningi pływackie (techniczne, szybkościowe, wytrzymałościowe).
  3. Spływy i obozy letnie prowadzone z odrębnymi programami.
  4. Zajęcia integracyjne i warsztatowe w ramach realizacji programów profilaktycznych.

Współpraca w realizacji celów:

  1. Z nauczycielami posiadającymi uprawnienia do prowadzenia programu "Spójrz inaczej".
  2. Stały kontakt ze wszystkimi rodzicami, a szczególnie tworzącymi władze Klubu.
  3. Współpraca z członkami klubów turystyki kajakowej działających na terenie województwa.
  4. Ścisła współpraca z ratownikami i instruktorami WOPR.
  5. Współpraca z producentami sprzętu wodnego.

Ewaluacja programu:

  1. Udział członków klubu w pływackich zawodach sportowych.
  2. Udział w jesiennym i wiosennym spływie kajakowym.
  3. Uczestnictwo w letnim obozie wodniackim.

Opracowanie i realizacja:
Tadeusz Litwin